نقدو بررسی انواع موبایل

نقدو بررسی تخصصی شیائومی 11T

امسال شیائومی خانواده می خود را با نامی جدید معرفی کرد و در حقیقت نام این خانواده را مختصر کرد و پیشوند Mi را از ابتدای نام گوشی‌های خودش برداشت. این خانواده در ۳ نسخه تا امروز معرفی شدند که ۱۱ تی پرو، ۱۱ تی و ۱۱ لایت ۵ جی ان ای اعضای آن به حساب می‌آیند.

پیش از این در گیگ تک پرچم‌دار این خانواده را با نام 11T Pro برایتان بررسی کردیم و امروز می‌خواهیم یکی دیگر از اعضای جذاب این خانواده را با نام 11T برایتان بررسی کنیم که در بسیاری جهات شبیه به نسخه پرچمدار است اما خب تفاوت‌هایی هم دارد که سبب تفاوت قیمتی آن‌ها شده.

تفاوت قیمتی این دو گوشی برای این رنج قیمتی زیاد است و تقریباً حدود ۲۰۰ یورو با هم اختلاف قیمتی دارند. قیمت حدودی ۱۱ تی ۴۳۰ یورو است در حالی که قیمت ۱۱ تی پرو حدود ۶۵۰ یورو است.

طراحی 11T

در این بخش تفاوتی بین این گوشی با نسخه پرچم‌دار دیده نمی‌شود و همه چیز کاملاً یکسان است از شکل ظاهری گرفته تا وزن و ضخامت و نحوه قرارگیری کلیدها و متریالی که برای دستگاه استفاده شده.

بدنه دستگاه در قاب پشتی از شیشه ساخته شده و در فریم دستگاه آلومینیوم را می‌بینیم که در مجموع متریال خیلی خوبی را برای گوشی‌ای در این رنج قیمتی مشاهده می‌کنیم.

رنگ ۱۱ تی پرو که در اختیار داشتیم آبی آسمانی بود که رنگ جذابی بود و شیائومی هم در مراسم معرفی خیلی تعریف و تمجید کرد از آن رنگ؛ اما اینجا برای ۱۱ تی رنگ خاکستری را داریم که رنگ خیلی قشنگ و شیکی است. طراحی قاب پشتی در این رنگ به‌صورتی است که انگار زیر شیشه قاب پشتی از فلز استفاده شده و طراحی فلزی دارد.

 

شیائومی برای هر چه خوش‌دست‌تر بودن 11T لبه‌های قاب پشتی را به‌صورت خمیده در نظر گرفته که خمیدگی زیادی نیست اما به هر حال در بهتر جای گرفتن گوشی در دست کاربر کمک کرده است.

شیائومی خیلی سعی کرده تا این گوشی را خوش‌دست عرضه کند اما واقعیت این است که ضخامت و وزن زیاد سبب شده‌اند آن‌چنان‌که باید این گوشی خوش‌دست نباشد. وزن ۲۰۳ گرمی و ضخامت ۸.۸ میلی‌متری باعث شده‌اند تا ۱۱ تی آن چنان که باید خوش‌دست نباشد.

فریم دستگاه از آلومینیوم ساخته شده اما فریم بالا شیشه را روی خودش می‌بینید و فریم پایین برشی خورده که شبیه به طراحی بخش بالایی باشد؛ این‌ها کمک کرده‌اند که هم خبری از خط‌های آنتن روی فریم دستگاه نباشد و هم اینکه ظاهری جذاب را به همراه آورده شود.

در فریم بالایی گوشی اسپیکر دوم را کنار میکروفون دوم و درگاه ایفرارد می‌بینیم.

 

فریم پایینی میزبان درگاه تایپ سی، اسپیکر اصلی و درگاه سیم‌کارت‌ها است.

 

سمت راست کلیدهای ولوم و پاور را می‌بینیم که کلید پاور سنسور اثرانگشت هم هست و در نهایت روی فریم سمت چپ خبری نیست.

در بخش محافظت می‌بینیم که شیائومی روی ۱۱ تی پرو از گوریلاگلس ویکتاس برای محافظت صفحه‌‌نمایش استفاده کرده در کنار اینکه به لایسنس IP53 هم گوشی مجهز شده تا در برابر پاشیده شدن آب مقاوم باشد اما ضد آب نیست و نباید آن را در آب غوطه‌ور کنید.

صفحه‌نمایش 11T

در این بخش هم تفاوتی بین این گوشی با ۱۱ تی پرو دیده نمی‌شود و دقیقاً همان پنل استفاده شده.

پنلی که برای صفحه‌نمایش ۱۱ تی به کار رفته امولد است و اندازه ۶.۶۷ اینچی دارد. این پنل ۱۰ بیتی است به این معنی که توانایی نمایش ۱ میلیارد رنگ را دارد؛ نمایش ۱ میلیارد رنگ این قابلیت را برای گوشی به همراه می‌آورد که تفکیک رنگ‌ها به بهترین شکل ممکن انجام شود و بتوانید از یک رنگ گستره رنگی جذابی را مشاهده کنید.

یکی دیگر از بخش‌های جذاب این صفحه‌نمایش پشتیبانی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی آن است. در بخش نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی شاهد نرخ نوسازی داینامیک هستیم؛ بدین معنی که گوشی بین ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ هرتز نرخ نوسازی صفحه را بر اساس محتوای نمایش داده شده روی صفحه تغییر می‌دهد تا در مصرف باتری هم صرفه‌جویی شود.

در بخش روشنایی باید اینگونه بگوییم که این صفحه‌نمایش روشنایی خوبی دارد هر چند که روشنایی‌اش از گوشی‌های پرچم‌دار کمتر است اما در محیط بسته بدون شک نیاز به استفاده از حداکثر روشنایی نیست و در محیط باز هم محتوایی تمیز و بدون مشکل را از صفحه گوشی دریافت می‌کنید.

 

در بخش کیفیت هم هیچ ایرادی نمی‌توان به صفحه این گوشی گرفت و هم رنگ‌ها خیلی زنده و جذاب نمایش داده می‌شوند و هم اینکه عمق رنگ مشکی بالا باعث شده تا در محیط تاریک به‌راحتی بتوانید محتوایی که بیشتر بخش‌های آن تاریک است را مشاهده کنید.

از نظر شفافیت هم می‌توان گفت با صفحه‌ای کاملاً شفاف روبرو هستیم که همه چیز در آن تمیز و دوست‌داشتنی نمایش داده می‌شود و کاملاً در حد و اندازه یک پرچم‌دار تمام عیار.

سخت‌افزار 11T

اینجا بخش متفاوت 11T با 11T Pro است. برای ۱۱ تی پرو از چیپ ساخت کوآلکام استفاده شده بود که به نام اسنپدراگون ۸۸۸ می‌شناسیم و یک چیپ قدرتمند است؛ در مقابل اینجا از چیپ ساخت مدیاتک استفاده شده به نام دایمنسیتی ۱۲۰۰ که در حقیقت یک چیپ پرچم‌دار به حساب می‌آید و قدرت بسیار زیادی دارد.

تست بنچ‌مارک

در نسخه‌ای که دست ما قرار دارد حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی و حافظه رم ۸ گیگابایتی در نظر گرفته شده. از ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی اول کار به ۱۰۶.۲۹ گیگابایت دسترسی دارید.

تست حافظه داخلی

تجربه بازی 11T

چیپی که روی ۱۱ تی در نظر گرفته شده اصلاً چیپ دست و پا بسته‌ای نیست و توانایی‌های بالایی دارد. قطعاً از نظر قدرت از آن چیزی که روی ۱۱ تی پرو دیده بودیم ضعیف‌تر است اما به‌هیچ‌عنوان چیپ ناتوانی نیست.

بازی کالاف دیوتی موبایل با نهایت کیفیت و فریم ریت می‌تواند روی این گوشی اجرا شود و در اجرای این بازی در این کیفیت مشکلی ندارد. بازی‌های سبک‌تر را هم که به‌راحتی هر چه تمام‌تر اجرا می‌کند و می‌توان گفت گزینه‌ای کاملاً مناسب برای بازی کردن به حساب می‌آید؛ زیرا هم سخت‌افزار خوبی دارد و هم صفحه‌نمایشی جذاب و با کیفیت.

 

داغ کردن 11T

داغ شدن جدی‌ای را در 11T نمی‌‌بینیم و تنها بخشی که داغ شدن را به آن صورت که بتوانیم بگوییم داغ شده تجربه می‌کند بالای صفحه‌نمایش است. همین داغ شدن صفحه‌نمایش باعث می‌شود در طولانی‌مدت کمی نور صفحه‌نمایش کم شود اما باز هم به آن شدتی که در گوشی‌ای مانند Mi 11 Ultra دیده بودیم نیست.

تست بوت شدن

امنیت 11T

دو روش امنیتی در ۱۱ تی در نظر گرفته شده که امروزه در تمامی گوشی‌های هوشمند می‌بینیم. سنسور اثرانگشت و تشخیص چهره این دو روش هستند.

شیائومی می‌توانست سنسور اثرانگشت را داخل صفحه‌نمایش قرار دهد اما به علت کاهش هزینه‌ها تصمیم گرفته تا این سنسور را داخل کلید پاور جای دهد. هر چند که محل سنسور اثرانگشت بد نیست اما به طور حتم به‌خوبی داخل صفحه‌نمایش نیست و همین باعث می‌شود از گوشی‌های پرچم‌دار در این بخش عقب‌تر قرار بگیرد.

با اینکه سنسور اثرانگشت تفاوتی با آن چیزی که روی ۱۱ تی پرو دیده بودیم ندارد اما عملکرد بهتری را نسبت به آن نشان می‌دهد.

 

تشخیص چهره در این گوشی که به کمک دوربین سلفی انجام می‌شود قطعاً شما را راضی نگه می‌دارد و هم در نور زیاد و هم در نور کم توانایی تشخیص را به‌خوبی دارد.

 

نرم‌افزار 11T

اندروید ۱۱ روی ۱۱ تی پرو به‌عنوان سیستم‌عامل دستگاه قرار گرفته که روی خودش رابط کاربری می یو آی ۱۲.۵ را می‌بیند؛ بدون شک 11T یکی از گوشی‌هایی است که می یو آی ۱۳ را هم زمان عرضه‌ای که خیلی دور نیست دریافت می‌کند.

شیائومی وعده داده که برای ۱۱ تی و ۱۱ تی پرو به مدت ۳ سال آپدیت اندروید و ۴ سال آپدیت امنیتی عرضه می‌شود.

 

خیلی در مورد رابط کاربری اینجا صحبت نمی‌کنیم به این خاطر که مفصل در موردش بارها صحبت کرده‌ایم اما این را بدانید که همه چیزهایی که روی رابط کاربری پرچم‌دارهای شیائومی می‌بینیم اینجا هم دیده می‌شود.

تست انتقال داده

اسپیکر 11T

طبق انتظاری که از یک گوشی شیائومی در این رنج قیمتی داریم دو اسپیکر برایش در نظر گرفته شده که یکی از آن‌ها پایین دستگاه است و دیگری در بخش بالای فریم دیده می‌شود. صدایی که از اسپیکر بالایی خارج می‌شود برای حجم بیشتر از خروجی صدای مخاطب هم خارج می‌شود.

در ۱۱ تی پرو گفتیم که اسپیکرها توسط هارمن – کاردن توسعه داده شده‌اند اما اینجا خبری از توسعه توسط هارمن – کاردن نیست و نام این برند از روی بدنه دستگاه حذف شده. اما حقیقتاً این مسئله‌ای نیست که تأثیر عجیبی روی عملکرد اسپیکرها گذاشته باشد. درست است که از نظر حجم صدا و کیفیت کمی افت نسبت به 11T Pro داریم اما در آن حد نیست که عجیب‌وغریب باشد.

در مجموع عملکرد اسپیکر در بلندی صدا خوب است اما به طور حتم بلندتری صدایی که تا حالا روی یک گوشی هوشمند شنیده‌ایم را ندارد در عوض در بخش کیفیت با اسپیکرهای جذابی روبرو هستیم که هم صدای گرمی دارند و هم تفکیک صدا در آن‌ها خیلی خوب انجام می‌شود و بالانس خوب صدایی کمک می‌کند تا در بازی‌هایی مانند بازی‌های شوتر به‌راحتی سمت و جهت صدای پا را تشخیص دهید.

باتری 11T

قطعاً جذاب‌ترین بخش 11T Pro باتری آن بود که از شارژ سریع ۱۲۰ واتی پشتیبانی می‌کرد. یکی دیگر از تفاوت‌های این گوشی با نسخه بالاتر همین جا است. 11T از شارژ سریع ۱۲۰ واتی پشتیبانی نمی‌کند و در عوض از شارژ سریع ۶۷ واتی پشتیبانی می‌کند که از بسیاری پرچم‌داران برندهای دیگر هم چند سر و گردن بالاتر است.

مانند ۱۱ تی پرو شیائومی از باتری‌ای با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر روی ۱۱ تی استفاده کرده که ظرفیتی معمول روی گوشی‌های هوشمند امروزی و به‌خصوص پرچم‌داران است.

ابتدا در مورد عملکرد باتری صحبت کنیم؛ باتری در ۱۱ تی عملکرد خوبی به نسبت از خودش نشان می‌دهد و کمی عملکردش از آن چیزی که در ۱۱ تی پرو دیده بودیم بهتر است اما هنوز هم می‌توان گفت که در استفاده معمولی ۱ روز کامل را دوام می‌آورد و خیلی بیشتر از این‌ها دوام ندارد که برای یک گوشی هوشمند با این سخت‌افزار مناسب است.

خب همان‌طور که اشاره کردم یکی از بخش‌های مهم باتری این گوشی پشتیبانی از شارژ سریع ۶۷ واتی است. این شارژر می‌تواند در مدت‌زمان ۱۶ دقیقه باتری را تا ۵۰ درصد شارژ کند و برای رسیدن به شارژ ۱۰۰ درصد فقط ۴۴ دقیقه زمان نیاز دارد که کمی از آن چیزی که شیائومی ادعا کرده بیشتر است اما واقعاً بسیار سریع و جذاب است.

دوربین 11T

در قاب پشتی ۱۱ تی مانند ۱۱ تی پرو ۳ لنز برای دوربین اصلی در نظر گرفته شده که در واقع این ۳ لنز برای یک گوشی هوشمند کافی هستند. لنز اصلی سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی ایزوسل ساخت سامسونگ را دارد که به‌صورت پیش‌فرض با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی تصاویر را تهیه می‌کند، یک لنز اولتراواید داریم با سنسور ۸ مگاپیکسلی و ساخت سونی که فوکوس ثابت دارد و از حالت نایت مود هم پشتیبانی می‌کند و یک لنز دیگر هم هست که به نام لنز تلفوتو ماکرو (تل ماکرو) شناخته می‌شود و سنسور ۵ مگاپیکسلی دارد که این لنز هم ساخت سامسونگ است و فوکوس خودکار دارد؛ این لنز می‌توانید برای گرفتن عکس‌های ماکرو در فاصله بین ۳ تا ۷ سانتی‌متر عمل کند. دوربین سلفی هم سنسور ۱۶ مگاپیکسلی دارد.

 

در نور روز عکس‌هایی که با ۱۱ تی گرفته می‌شوند جذابیت‌های خاص خودشان را دارند. تصاویر در این حالت رنگ‌های خیلی خوبی دارند و خیلی رنگ‌های اشباع و غیرعادی‌ای نمی‌بینیم. رنج دینامیکی تصاویر در این حالت هم خوب هستند و شارپی خوبی در تصاویر دیده می‌شود.

no images were found

دوربین توانایی زوم ۱۰ برابری دارد اما خب مشخصاً زوم با کیفیت و مطلوبی نیست؛ روی صفحه‌کلید زوم ۲ برابری داریم که در حقیقت زوم دیجیتال است و برشی از همان عکس گرفته شده با لنز اصلی را دریافت می‌کنید که باز هم افت کیفیت را در آن داریم.

عکس‌های اولتراوایدی که توسط لنز اولتراواید گرفته می‌شوند خیلی بهتر از آن چیزی هستند که تصور کنید.

نویز خیلی کمی در تصاویر دیده می‌شود در کنار اینکه اصلاح به هم ریختگی‌ها در لبه‌ها خیلی خوب انجام می‌شود و در نوع خودش بهترین هستند اما ثبت رنگ‌ها به‌خوبی لنز اصلی نیستند.

در نور کم در حالت عادی یک حالت نایت مود مختصری توسط گوشی اعمال می‌شود که امکان غیرفعال کردن آن را دارید اما در این حالت و توسط این نایت مود مختصر تصاویر جذابی به نسبت گرفته می‌شود. در این حالت که پردازش سریع‌تر از حالت دستی نایت مود عمل می‌کند. در این حالت گوشی عملکرد خوبی دارد که هم نوردهی متعادلی انجام می‌شود و هم ثبت جزئیات خوبی داریم در کنار اینکه نویز به‌خوبی تا جای ممکن کم شده.

با فعال کردن حالت نایت مود می‌بینیم که زمان بیشتری برای گرفتن یک تصویر باید صرف شود. در این حالت نوردهی به بخش‌های تاریک به‌خصوص بیشتر انجام می‌شود و جلوه بهتری به عکس داده می‌شود.

جمع‌بندی و قیمت 11T

واقعیت این است که 11 تی به‌اندازه‌ای خوب است که می‌توان این را گفت که اگر دوست دارید تجربه استفاده از یک گوشی تمام عیار شیائومی را داشته باشید ۱۱ تی به‌راحتی نیاز شما را برآورده می‌کند.

اختلاف قیمتی این گوشی با ۱۱ تی پرو خیلی زیاد است و حدود ۴ میلیون اختلاف قیمتی دارند اما در حقیقت تفاوت آن‌ها به‌اندازه‌ای نیست که بگوییم ۱۱ تی پرو را اگر انتخاب کنیم کارهایی انجام می‌دهد که ۱۱ تی از انجام آن‌ها ناتوان است.

۱۱ تی پرو سخت‌افزار بهتری دارد و اگر گیمر حرفه‌ای باشید این تفاوت را زمان بازی کردن درک می‌کنید در کنار اینکه بدون شک مهم‌ترین برتری ۱۱ تی پرو به ۱۱ تی پشتیبانی آن از شارژ سریع ‍۱۲۰ واتی است که ۱۱ تی از شارژ سریع ۶۷ واتی پشتیبانی می‌کند و سیستم صوتی ۱۱ تی هارمن – کاردن هم نیست.

این تفاوت‌ها سبب کاهش قیمت ۱۱ تی شده‌اند و آن را در رنج قیمتی گوشی‌هایی مانند Galaxy S20 FE 5G قرار می‌دهد.

 

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار